Misja Wydziału Biologii Uniwersytetu Szczecińskiego
Uniwersytet Szczeciński jest jednym z większych ośrodków naukowych w województwie zachodniopomorskim. Wydział Biologii jest jednostką Uniwersytetu zajmującą się naukami o życiu i kształtującą w tym zakresie wiedzę i postawy społeczne w regionie. Wiedzę tę i umiejętności w procesie dydaktycznym, przekazuje kolejnym pokoleniom naukowców i ich uczniom oraz innym grupom społecznym.
Wizja Wydziału Biologii Uniwersytetu Szczecińskiego
Zaangażowana i nieustannie rozwijająca się kadra naukowa Wydziału Biologii prowadzi szereg badań naukowych, w tym w zespołach międzynarodowych. Badania są finansowane przede wszystkim ze źródeł zewnętrznych, poszerzają dostępną wiedzę, wprowadzając udoskonalenia do obecnych rozwiązań i rozwiązują nowe problemy otoczenia społeczno-gospodarczego znajdujące się w obszarze obejmującym nauki przyrodnicze. Dzięki aktywności naukowo-badawczej oraz współpracy z krajowymi i zagranicznymi przedsiębiorstwami Wydział Biologii jest bardzo dobrze odbierany przez otoczenie społeczno-gospodarcze, a absolwenci Wydziału Biologii stanowią lukratywną inwestycję instytucji i przedsiębiorstw. Wydział Biologii jest zarówno w regionie i w kraju instytucją opiniotwórczą, skupiającą ekspertów w obszarze nauk biologicznych. Wyniki prowadzonych na Wydziale badań są publikowane w światowej klasy czasopismach i w sposób ciągły wzrasta liczba cytowań. Pracownicy uczestniczą w krajowych i międzynarodowych konferencjach naukowych jako słuchacze i prelegenci, dzięki czemu zawiązywane są kontakty skutkujące nowymi projektami i badaniami.
Cel strategiczny Wydziału Biologii US
Działając w zbieżności z aktualną Strategią Rozwoju Uniwersytetu Szczecińskiego Wydział Biologii przyjął następujący cel strategiczny:
Podniesienie do 2020 r. znaczenia Wydziału Biologii w kraju i poza jego granicami w trzech kluczowych obszarach determinujących jego stabilność i rozwój.
Cele taktyczne i operacyjne wskazano w odniesieniu do: Nauki, Biznesu i Dydaktyki, czyli strategicznych obszarów aktywności Wydziału.
- Podniesienie jakości badań naukowych.
- Zwiększenie liczby pozyskiwanych środków z NCN, NCBR, FNP, Horyzont 2020;
- Wzrost liczby wysoko punktowanych (20 i powyżej pkt.) publikacji w czasopismach naukowych wymienionych w części A i C wykazu ministra oraz wzrost liczby monografii w każdym/każdej z instytutów/katedr/zakładów;
- Uzyskanie uprawnień habilitacyjnych, doktoryzowania i zwiększenie liczby nadawanych stopni naukowych;
- Rozwój i integracja kadry własnej poprzez szkolenia, warsztaty i kursy zewnętrzne i wewnętrzne;
- Rozwój krajowej i zagranicznej współpracy naukowej;
- Wzrost poziomu konsumpcji infrastruktury badawczej znajdującej się w otoczeniu Wydziału o znaczeniu lokalnym, ogólnokrajowym lub międzynarodowym i jej wykorzystania wykraczającego poza daną instytucję, w tym naukowych baz danych.
- Rozwój relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym i komercjalizacja badań naukowych.
- Wypracowanie płaszczyzn do współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym;
- Podjęcie i aktywne prowadzenie współpracy na bazie wypracowanych płaszczyzn;
- Wykreowanie marki Wydziału Biologii Uniwersytetu Szczecińskiego;
- Zrzeszenie wokół Wydziału Biologii osób reprezentujących znaczące instytucje i przedsiębiorstwa regionu i kraju;
- Promowanie pracowników pełniących funkcje we władzach zagranicznych lub międzynarodowych towarzystw, organizacji i instytucji naukowych, w szczególności w redakcjach zagranicznych czasopism naukowych, członkostwo w zespołach eksperckich powołanych przez organy i instytucje państwowe oraz instytucje zagraniczne lub międzynarodowe, oraz wydawanie przez jednostkę naukową czasopisma naukowego wymienionego w części A wykazu ministra;
- Rozwijanie obszaru upowszechniania wiedzy, w tym organizacji festiwali nauki i innych form promocji i popularyzowania nauki oraz działalności popularnonaukowej, w tym organizacji lub współorganizacji imprez popularnonaukowych i artystycznych, takich jak festiwale, konkursy i wystawy.
- Zoptymalizowanie oferty dydaktycznej oraz podniesienie poziomu i jakości kształcenia.
- Podniesienie jakości kształcenia poprzez zaangażowanie studentów w projekty badawcze i udział studentów w pracach badawczych jednostek Wydziału;
- Zwiększenie dostępności dla studentów kadr wysokokwalifikowanych;
- Upowszechnienie studiów doktoranckich;
- Wspieranie aktywności i kreatywności studentów.
4. Utrzymanie zbilansowanego budżetu Wydziału.
Obszar NAUKA
Celem naukowym Wydziału Biologii jest prowadzenie badań na najwyższym poziomie i publikowanie wyników w renomowanych czasopismach naukowych o szerokim zasięgu międzynarodowym. Środkami do realizacji celu są:
– zoptymalizowanie nakładów finansowych i zapewnienie dostępności infrastruktury badawczej,
-rozwój kadry własnej i integracja wewnętrzna środowiska naukowego,
-rozwój współpracy z otoczeniem naukowym i społeczno-gospodarczym.
Cele taktyczne |
Cele operacyjne |
Mierniki |
Odpowiedzialność |
Czas realizacji |
Narzędzia |
Poprawa potencjału naukowego Wydziału Biologii |
Opublikowanie publikacji co najmniej za 30pkt w ciągu 4 lat w przeliczeniu na każdego niesamodzielnego pracownika i co najmniej za 60 pkt na samodzielnego pracownika jednostki organizacyjnej |
Liczba przyjętych monografii/ Liczba punktów/ Impact Factor |
Pracownicy/Kierownicy jednostek |
Zadanie ciągłe |
Ocena pracowników naukowo-dydaktycznych i naukowych, ocena kierowników jednostek, system nagradzania |
Liczba artykułów naukowych/ Liczba punktów/ Impact Factor |
|||||
Opublikowanie w katedrach/zakładach co najmniej dwóch publikacji w czasopismach naukowych wymienionych w części A i C wykazu ministra z partnerem zagranicznym w ciągu 4 lat |
Liczba wspólnych monografii |
Dziekan/koordynator Wydziałowy ds. Wymiany Pracowników/ |
Zadanie ciągłe |
Ocena pracowników naukowo-dydaktycznych i naukowych, ocena kierowników, |
|
Liczba wspólnych artykułów naukowych |
|||||
Liczba zawiązanych partnerstw |
|||||
Zwiększenie pozyskiwanych środków na badania naukowe lub rozwój Wydziału Biologii: każdy samodzielny i niesamodzielny pracownik powinien być kierownikiem lub partnerem przynajmniej jednego projektu finansowanego ze środków zewnętrznych w ciągu 4 lat. |
Liczba złożonych aplikacji |
Dziekan z Kierownikami Jednostek Organizacyjnych i Pracownikami Wydziału |
Zadanie ciągłe |
Ocena pracowników naukowo-dydaktycznych i naukowych, ocena kierowników, |
|
Liczba osób, które podniosły kompetencje z zakresu pozyskiwania środków zewnętrznych |
|||||
Liczba uzyskanych grantów |
|||||
Rozwój kadry naukowej |
Uzyskanie uprawnień do nadawania stopnia doktora w dyscyplinie: ochrona środowiska, mikrobiologia |
Liczba profesorów, doktorów habilitowanych i doktorów |
Dziekan/Kierownicy Jednostek Organizacyjnych |
Ochrona środowiska – do końca 2019 r.; mikrobiologia – do końca 2021 |
Ocena kadry naukowej, ocena kierowników |
Liczba dyscyplin naukowych, w których Wydział uzyskał uprawnienia do nadawania stopnia doktora |
|||||
Uzyskanie przez pracowników stopnia doktora, doktora habilitowanego oraz tytułu profesora w dyscyplinie biologia, ochrona środowiska, biotechnologia, mikrobiologia |
Liczba profesorów, doktorów habilitowanych i doktorów |
Ocena pracowników naukowo-dydaktycznych i naukowych, ocena kierowników, |
|||
Liczba dyscyplin, w których Wydział uzyskał uprawnienia do nadawania stopnia doktora habilitowanego |
|||||
Optymalizacja liczby zatrudnionych pracowników, zapewniająca ciągłość pokoleniową prowadzonych badań naukowych w oparciu o otwarte konkursy na: asystentów, adiunktów, profesorów i kierowników jednostek organizacyjnych |
Liczba staży i wizyt naukowców zewnętrznych |
Dziekan/Kierownicy Jednostek Organizacyjnych |
Zadanie ciągłe |
Promowanie kontaktów międzynarodowych pracowników służących realizacji wspólnych projektów badawczych. |
|
Stosunek liczby profesorów i doktorów habilitowanych do doktorów |
|||||
Liczba zatrudnionych profesorów, doktorów habilitowanych, doktorów i adiunktów w grupach wiekowych. |
|||||
Zwiększenie wymiany naukowej z ośrodkami krajowymi i zagranicznymi |
Liczba uczestników wymiany naukowej |
Ocena kadry naukowej, ocena kierowników |
Obszar KSZTAŁCENIE
Celem dydaktycznym Wydziału Biologii jest zoptymalizowanie oferty dydaktycznej i podniesienie poziomu kształcenia na wszystkich kierunkach studiów.
Środkami do realizacji celu są:
– zoptymalizowanie nakładów finansowych i zapewnienie dostępności infrastruktury naukowo badawczej studentom do praktycznej nauki,
-stały rozwój kadry naukowej i współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
Cele operacyjne | Działania | Mierniki | Czas realizacji | Odpowiedzialność | Narzędzia |
Podniesienie jakości kształcenia |
Wdrożenie nowych metod kształcenia związanych z dostosowaniem do nowych technik badawczych i zapotrzebowaniem rynku |
Liczba wdrożonych nowych metod kształcenia |
Zadanie ciągłe. |
Pracownicy Wydziału/Kierownicy Jednostek |
Ocena pracowników naukowo-dydaktycznych i naukowych, |
Wyniki ankietyzacji studentów |
Zadanie ciągłe |
||||
Wyniki hospitacji zajęć dydaktycznych |
|||||
Zwiększenie liczby badań naukowych prowadzonych w katedrach z zaangażowaniem studentów |
Liczba prowadzonych badań naukowych ze studentami |
Zadanie ciągłe |
Dziekan/Kierownicy jednostek/Pracownicy Wydziału |
Promowanie aktywnego udziału studentów w badaniach naukowych. Ocena katedr. System nagradzania. Ocena pracy kół naukowych. Polityka zatrudnieniowa umożliwiająca zatrudnienie w ramach grantów badawczych/ projektach. System referencji dla studentów biorących udział w badaniach naukowych |
|
Liczba studentów uczestniczących w grantach badawczych/projektach |
|||||
Liczba publikacji wydanych ze studentami |
|||||
Wdrożenie 1 kierunku kształcenia w języku angielskim |
Liczba pracowników administracyjnych posługujących się j. angielskim na poziomie B1/B2 |
Do końca 2020 |
Dziekan/Zespoły Kierunkowe ds. Jakości i Programów Kształcenia |
Udział pracowników w kursach i szkoleniach językowych. |
|
Liczba pracowników naukowo dydaktycznych posługujących się j. angielskim na poziomie B2/C1 | |||||
Wdrożenie 1 kierunku kształcenia w języku angielskim | |||||
Liczba studentów na kierunku prowadzonym w j. obcym | |||||
Rozwój istniejących kierunków studiów |
Liczba szkoleń prowadzonych przy współpracy z innymi ośrodkami naukowo-badawczymi |
Zadanie ciągłe |
Dziekan/Kierownicy jednostek/ pracownicy |
Promowanie udziału pracowników wydziału w szkoleniach.
Analiza wyników ankiet prowadzonych wśród studentów. |
|
Liczba uczestników szkoleń |
|||||
Ocena studentów: ocena kierunku – stworzenie ankiety elektronicznej |
|||||
Uatrakcyjnianie oferty edukacyjnej poprzez: tworzenie nowych kierunków studiów, tworzenie specjalności w ramach istniejących kierunków, studiów podyplomowych oraz krótkich form kształcenia(kursy, warsztaty) dostosowanych do obecnych i prognozowanych potrzeb rynku pracy. |
Zadanie ciągłe |
Dziekan/Zespoły Kierunkowe ds. Jakości i Programów Kształcenia/Kierownicy jednostek/Pracownicy Wydziału |
Ocena pracy Zespołów Kierunkowych ds. Jakości i Programów Kształcenia oraz kierowników studiów podyplomowych. Ocena współpracy jednostek z firmami i instytucjami zewnętrznymi. |
||
Liczba utworzonych kierunków studiów podyplomowych |
|||||
Liczba utworzonych kursów. |
|||||
Liczba firm i instytucji uczestniczących w tworzeniu kierunków studiów |
|||||
Liczba studentów uczestniczących w tworzeniu kierunków studiów |
|||||
Liczba kierunków studiów utworzonych z udziałem firm i instytucji |
|||||
Liczba uczestników utworzonych studiów, studiów podyplomowych, kursów |
|||||
Liczba osób, które uzyskały absolutorium. absolwentów |
|||||
Liczba osób, która po studiach otrzymała pracę w zawodzie |
|||||
Zwiększenie. rocznej wymiany studenckiej z ośrodkami krajowymi i międzynarodowymi |
Liczba ośrodków z którymi nawiązano współpracę, głównie w ramach programu Erasmus |
Zadanie ciągłe |
Dziekan/ Koordynator Wydziałowy ds. Wymiany Studentów Kierownicy jednostek |
Ocena mobilności studentów. System referencji dla studentów wyjeżdżających w ramach programu Erasmus+ oraz studiujących na zasadach IPPS. |
|
Liczba |
|||||
Liczba wyjeżdżających studentów |
|||||
Doskonalenie indywidualnego systemu kształcenia |
Liczba studentów z IPPS (Indywidualny Plan i Program Studiów) |
Zadanie ciągłe |
Dziekan/Kierownicy jednostek |
||
Zwiększanie udziału studentów w prowadzonych badaniach na rzecz otoczenia społeczno-gospodarczego |
Liczba studentów uczestniczących w pracach zleconych |
Zadanie ciągłe |
Dziekan/Kierownicy jednostek/Pracownicy Wydziału |
Ocena działalności kół naukowych. |
|
Polityka zatrudnieniowa umożliwiająca zatrudnienie w ramach zleceń i grantów wdrożeniowych. |
|||||
Zwiększanie liczby miejsc i uatrakcyjnianie oferty praktyk zawodowych. Stworzenie jednolitej bazy firm, z którymi podpisano umowy o praktyki |
Liczba umów z firmami, w których studenci mogą odbyć praktyki |
Zadanie ciągłe |
Dziekan/Pełnomocnicy Dziekana ds. Praktyk Zawodowych/Kierownicy jednostek | ||
Liczba osób kierowanych na praktyki |
Analiza ankiet dotyczących przebiegu praktyk zawodowych. Analiza wyników hospitacji. System referencji dla studentów biorących udział w praktykach |
||||
Liczba studentów zadowolonych z przebiegu praktyk |
|||||
Liczba firm zadowolonych z przebiegu praktyk |
|||||
Wspieranie aktywności i kreatywności studentów |
Rozwój działalności kół naukowych |
Liczba studentów należących do kół naukowych |
Zadanie ciągłe |
Dziekan/Prodziekan/Kierownicy jednostek |
Ocena działalności kół naukowych. Polityka zatrudnieniowa umożliwiająca zatrudnienie w ramach grantów wdrożeniowych |
Liczba badań realizowanych w kołach naukowych i liczba publikacji |
|||||
Liczba grantów pozyskanych przez koła naukowe |
|||||
Zwiększenie liczby i znaczenia warsztatów i konferencji |
Liczba zorganizowanych szkoleń i warsztatów |
Zadanie ciągłe |
Dziekan/Prodziekan/Kierownicy jednostek |
Polityka zatrudnieniowa umożliwiająca zatrudnienie w ramach grantów wdrożeniowych |
|
Liczba zorganizowanych konferencji | |||||
Liczba uczestników szkoleń, warsztatów i konferencji |
Obszar WSPÓŁPRACA Z OTOCZENIEM
Cel strategiczny III: Celem strategicznym jest rozwój relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym przez komercjalizację badań naukowych, wykonywanie usług, zaangażowanie firm w tworzenie kierunków studiów.
Środkami do realizacji celu są:
– zoptymalizowanie nakładów finansowych,
-zapewnienie dostępności infrastruktury badawczej i system transakcji wiązanych mających na celu angażowanie przedsiębiorstw w cykl życia Wydziału.
Cele operacyjne | Działania | Mierniki | Czas realizacji | Odpowiedzialność | Narzędzia |
Stworzenie w ramach Wydziału komórki ds. współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym |
Przygotowanie umów, obiegu dokumentów, prezentacje ofert, kontakty bezpośrednie, szukanie |
Liczba zawartych umów, liczba przeprowadzonych projektów, suma pozyskanych środków |
Zadanie ciągłe |
Dziekan/Kierownicy Jednostek/Pracownicy Wydziału |
Ocena pracowników, ocena kierowników jednostek, kwota środków wypłacana pracownikom |
Zwiększenie transferu wiedzy do gospodarki i społeczeństwa |
Udział w regionalnych i ponadregionalnych przedsięwzięciach łączących naukę z praktyką |
Liczba przedsiębiorstw |
Zadanie ciągłe |
Dziekan/Kierownicy Jednostek/Pracownicy Wydziału |
Kwota środków projektu wypłacona pracownikom |
Liczba projektów |
|||||
Liczba wykonanych ekspertyz | |||||
Wykonywanie analiz i opracowywanie procedur na potrzeby podmiotów gospodarczych i administracyjnych | Ekspertyzy środowiskowe | Liczba ekspertyz | Zadanie ciągłe | Dziekan/Kierownicy Jednostek/Pracownicy Wydziału | Kwota wypłaconych pracownikom środków |
Plany ochrony obszarów przyrodniczych | Liczba Ekspertyz | Zadanie ciągłe | Dziekan/Kierownicy Jednostek/Pracownicy Wydziału | Kwota wypłaconych pracownikom środków | |
Oceny oddziaływania inwestycji na środowisko | Liczba wykonanych ocen | Zadanie ciągłe | Dziekan/Kierownicy Jednostek/Pracownicy Wydziału | Kwota wypłaconych pracownikom środków | |
Badania wdrożeniowe | Liczba wykonanych badań wdrożeniowych | Zadanie ciągłe | Dziekan/Kierownicy Jednostek/Pracownicy Wydziału | Kwota wypłaconych pracownikom środków | |
Zwiększenie rozpoznawalności Wydziału | Organizacja i udział Wydziału w imprezach popularyzujących naukę | Liczba imprez | Zadanie ciągłe | Dziekan/Kierownicy Jednostek/Pracownicy Wydziału | Ocena zaangażowania jednostek/katedr w działania promujące Wydział. |
Promocja Wydziału w środkach masowego przekazu | Liczba wywiadów, artykułów | Zadanie ciągłe | Dziekan/Kierownicy Jednostek/Pracownicy Wydziału | Ocena zaangażowania jednostek/katedr w działania promujące Wydział. |
System zarządzania realizacją strategii jest tożsamy z systemem przedstawionym w Strategii Rozwoju Uniwersytetu Szczecińskiego na lata 2012-2020.